کم سن بی تجربه و سالمند بی حوصله است. این مسئله بطور
طبیعی شامل اکثریت جانداران از جمله بنی آدم نیز می شود.
منتها فرق انسان با بقیه مخلوقات دقیقا اینجا هست که او به
میانسالی با دست آزیدن به مفاهیم متافیزیکی مثل شعائر
و مناسک مذهبی حتی عشق به همسر و وطن(ناسیونالیسم)
و...می تواند تا حد زیادی خود را جوری تربیت کند تا سر پیری
دیگر شلخته یا بی حال نباشد.
مرحوم داریوش مهر جویی در فیلم هامون از زبان بازیگر
اصلی که یک روشنفکر تعریف شده (زنده یاد خسرو شکیبایی)
در صحنه گفتگو با مادرش این مسئله را به کنایه پیش می کشد :
نماز و روزه ای که در کودکی به من یاد داده بودی چه سودی
برای الان ام دارد!؟(نقل به مزمون)
اما حقیقت اش حمید هامون هم داریوش مهر جویی در طول حیات
گرفتار استرس و بی تابی هایی بودند که در حرکات و سکنات
غیر ضرور یا حتی بگویم بو دار سیاسی تجسم یافته ایشان را
دچار چالش های عتیقه کرد تا آن که همینطور دستی دستی بر
روی عشق اش اسلحه کشید و اینکه دست آخر معلوم نشد
دقیقا چه کسی سلاخی اش کرده
#پناه-بر-خدا
یکی از روحانیون تهران و جزء سادات گرام که در جریان کرونا به رحمت ایزدی
پیوست برای بنده نقل می کرد:به مناسب ضبط خاطرات حضرت علامه محمد-
حسین طباطبایی(ره) مرا دعوت کرده بودند صدا و سیما.
آنجا سالن بزرگی بود و تردد زیاد البته با پله برقی. من از سوار شدن اش
بخاطر باتری که در قلبم کار گذاشته اند امتناء کرده سراغ راه پله را گرفتم.
همین مسئله دستمایه تمسخر بنده توسط آن جمع اصطلاحا روشنفکر
تحصیل کرده و امروزی شد.
ولی تنها یکنفر جای همراهی با حضرات کوچکترین تبسمی را هم اضافه بر نیش
خندهای آنها نکرد. بلکه با وجود موی سفید و موقعیت کاری برتر آمد شخصا
راه پله را به من نشان داد.
همینطور که یواش و به سختی خودم را از پله ها بالا می کشیدم صدایش
را از پشت سرم شنیدم که به بقیه گفت:هرگز با دیدن یک یا چند سکانس
مستقل (برش داده و ادیت شده) درباره فیلمی کلا قضاوت نکنید...
#اکبر-عالمی(22مهر 1403پنجمین ساگرد)
پیروان بهائیت مخصوصا در طب و معماری معاصر ایران بی تعارف نخبگانی داشتند
تفکرات موزیانه این آیین جعلی هم ریشه های عمیق خود را اندر بنا های ساخته
کتب نویسندگان و...کاملا بروز داده است.
نمونه اش گنبدحظیره القدس در تهران!؟
تمام گنبدهای پیشین تمدن اسلامی خشت محور بوده اند.یعنی آجر به آجر
گذاشته می شد تا قبه ای نمایان شود.
البته درفرهنگ شیعی عکس عامه تقلید از گنبدهای مخروطی شبیه کلیسا
هم دیده شده است(گنبد سابق امام زاده عبدالله(ع)جاده هراز دماوند یا
بارگاه حضرت ابولولوء(ع)و....)
اما هرگز واز دوره آل بویه(ظهور اجتماعی امامیه) مصالح اصلی خشت و بعدها
آجر را در بناهای عبادی رها نکرده بودند.معمار مسلمان حسب روان پاک و
عزت نفس می توانست گنبدی بس بزرگ آفریند یا حتی بدون فرونشست
دست به تعمیرش زند چنانکه استاد فقید رضا معماران درباب مسجد کبود
تبریز انجام داد.
اما بهائیت موقع ساختن حضیره القدس عکس تبلیغی که من باب دانش معماری
بواسطه چند نفر صرف هم کیش خود همچون سازندهبرج آزادی تهران نموده اند
بابهانه اسلیمی(گل و بلبل)عملا دست به آلماتور بندی گنبد آنجا نمود چون
می خواست بزرگ و جلو چشم باشد و درعین حال به عظمت گنبدهای دیگر
ایران زمین مانند حرم امام رضا(ع) طعنه زند ولی عملا توان امثال شیخ -
بهایی(ره)و...رانداشتند.
القصه:بهائیت بدعت هایی را که در آیین تشیع داخل کرده حتی از مرز عقائد
صرف رد شده و در معماری هم رسوخ کرده بود و این چیزی نبود که ایرانی
تیز هوشی ولو عوام کوچه بازاری با آن پشتوانه فرهنگی غنی بی تفاوت از
کنارش بگذرد.
#رضا-معماران
بسیاری پروژه های موشکی سردار تهرانی مقدم را تک بعدی می دانند!
یعنی کشوری که بانیروی هوایی دریای و...ضعیف به مدد موشک صرف
می خواهد که این خلع راجبران کند.
اما وبی هر تعصب موشک جدای آنکه خود پایه پرتاپ نیاز دارد می تواند
پس از طی مسافت های زیاد واصطلاحا حمالی سلاح ثانوی که رویش نسب
شده عمل کند.
جنگ های آینده بلاشک چنین چیزهایی را به خود خواهد دید.
فرضا دوشکایی که از موشک عین مسافر داخل اتوبوس بواسطه
چتر یا پراگلایدر جدا شده در زمین و حتی فضا مستقر گردیده بعد آن
سمت هدف شروع به شلیک می کند.
تهرانی مقدم جدای بحث پاسداری یا متمایل به فلان حکومت پشت
کوه گاف بودن شخصا آدم دارای ضریب هوشی بالایی بود عین جهاد-
مغنیه و...نیز دقیقا به همین خاطر اسرائیل برای حذف شان تا سوریه
و ایران دست دراز کرد
(با این همه و حتی مهم شمردن کار پایه ای تهرانی مقدم نفس نبود
جنگنده بمب افکن باخلبان مسئله ای است که هیچ نیروی نظامی
نمی تواند بواسطه موشک و...جبران کند و اصطلاحا تنها از زهر ضعف
آن می کاهد)
#سکوی-پرتاب(لانچر)
#پرتاب-سکو(شاتل)
زدن پهبادی که همچون شاتل فضایی روی موشک جاسازی شده آن هم
اگر مقصد منطقه مسکونی چون شهر تل آویو باشد کار سختی هست.
یعنی یک یاچندین پرنده بی خلبان اگر حتی موشک حمال گرفتار پدافند
هوایی فلاخن داود و...می شد می توانست فضای ترسی در اسرائیل
ایجاد کند که آن سرش ناپیدا.
چون با رویت پهباد خرد در فضای شهری عده ای از نیروی پلیس و...
به روی آن آتش خواهند گشود و این خود افزودن برشور و فضای
مملو از اضطراب ضمنی می باشد که بانی هر حمله ای آرزو دارد.
(کنترل این دست از پهبادها را می توان به هوش مصنوعی و برنامه
نویسی سپرد .یعنی حتی اگر قدرت مانور نظامی کمی داشته باشد
حسب جو روانی که بین عناصر دشمن ایجاد می نماید ولو موقع سقوط
طرحی ستوده است.افزودن خالص وسبک ترین مهمات به آنها هم
نور الی نور)
بیچاره آقا دزده !؟
بی صدا بیاد و برود حاشا می کنند
بااهن و تلپ هم احتمالا گرفتار رسوایی و عواقب اش گردد
این وسط اگر دستش را باری دراز کند به بزدلی متهم شود
و پایش را صرفا به کاشانه یارو نهدد خریت کرده
نیم تنه در اندازد داخل بیت ناس فاقد عدالت هست
سر فرو کند در روزن و مدخل بی ناموسی است
و صرفا ته در اندازد بی غیرت
انگشت هم که بفرماید الی برکت الله کونی روی شاخ اش
حالا و دست آخر بعد گذشتن از میدان موانع حرف ارتش سایبری
گیرم که به مراد دل دست آزیدی و مقیم چهار دیواری مردم .
این عین کفش های میرزا نوروز را می خواهی چه کنی!پاره و خراب؟
زحمت نکش خدایی همان جور هست الی یوم الفرج
بنیامن جان متاسفم برات ای دل ساده اینجا عرب نی انداخت
عبری که جای خویش دارد
(درهر دو حاکمیت ایران واسرائیل پندار ایدئولوژیک مذهبی دست بالا را
به قدرت داشته و امثال اسحاق رابین و سید محمد خاتمی اندر دامنه اند)
#کاه-دان
کاش این دو تن (سردار قاسم سلیمانی و جهاد مغنیه) قبل رفتن از دنیا
می دانستند دقیقا همان کسی که بر مراسم ختم شان سینه سپر کرده و
به نمایندگی از افکار و آمال آنها در چون رسانه ملی ترک تازی می کند خود
سپر بلای یکی از بزرگ جاسوسان اسرائیل هست ! اگر نه از سر غرض بلکه
مرض روغن کاری نشدن مغزی صرفا ایدئولوژی زده
(شادی روح مرحومان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و مهندس مهدی-
بازرگان خواهشا الفاتحه)
#چپول
از جمله خاطرات شیرینم در زندگی هم قدمی چند صد متری بود تا حسینیه-
ارشاد حدود بیست سال قبل و با دکتر حاتم قادری.
منتها تا حالا که این متن را می نویسم چنین تجربه ای مجددا تکرارم نشده.
آن زمان ها آقای قادری را رند روزگار می فهمیدم!؟
یعنی روشنفکری که جدا اندیشه بلند بیانی چنان چند ضلعی و در آمیخته
به فرهنگ عرفی جامعه داشت که راحت از میدان موانع رد می شد و اما
منظورش را البته ذیل سایه فضای دوم خردادی آن مقطع می رساند.
ولی حاتم قادری امروز برای بنده نه قابل درک است و نه قابل اغماض!؟
اینکه درمقابل مثل قیس قریشی نشسته چون آیت الله علی خامنه ای را
عملا نیت خوانی کنیم که چه فهمی از فلسفه ظهور در قول و عمل دارد. یانه
مفهوم ولایت فقیه را با چندین شعبه و روایت مختلف که از مسائل اختلافی
بین علما امامیه است بر سر جفا یک کاسه کرده سبب نزدیک شدن احتمال
حمله اسرائیل و خرابی وضع اجتماعی ایران شماریم دیگر رنگ و بوی
متانت و بی تعارف زبلی سابق قادری که می شناختم ندارد.
ایشان بعد از جریان مهسا امینی این مدل جدید شده و بی پروا بیان می دارد.
اما متاسفانه از یاد برده : پوست بسیاری از میوه ها هم پر از ویتامین هستند
و چیزی را که می شود با شستن به دندان مری و معده فرستاد لازم نیست
چاقو کشیدن اش و باری اگر چنین کنی لابد هم آب خنک زندان درانتظارت.
ایضا فراتر از مکافات های دنیایی شاید یک یا چند درصد هم فکر من نوعی
با آنچه درواقع تحقق یافته فرق داشته باشد و مخمصه آخرتم بیافریند.
پس به سکوت گذاشتن وگذشتن اش روآ تر است که حق با مولاناعلی(ع)
#ناصر-تقوایی
(تقدیم با استاد حسین علیزاده)
بین زبان بستم و در حجره نای تو شدم
لاجرم بیش تر از پیش برای تو شدم
دست تقدیر مرا راند به سمت دگران
لاکن آن زمره در افکنده و رای تو شدم
سوختم از قبل و سر به هوای تو شدم
باری افسانه نبود من همه لای تو شدم
گل بنی شاخه زد و چون دگر سایه نشین
ذیل آن مخمل سبز رونق پای تو شدم
سلطه دست خزان دم پر جای تو شدم
وقتی هم یخ شکن زلف دو تای تو شدم
بار دیگر اگرش طی بشود فصل فنا
نیک دادن در قبل و طالب های1 تو شدم
سروده طلبه سعید حریری اصل.مهر1403ش
1.استعاره ندا (های و هوی)
#به-تماشای-آبهای-سپید
روشنفکر با اسلوب عرفی در هریک از شاخه های علوم انسانی از فلسفه
و منطق گرفته تا روانشناسی جامعه شناسی و... بیش از آنکه خالق جواب
مسائل با الویت پیرامونی یا بقول علمای شیعی مستحدثه باشد
پرسش های صحیحی را طرح می کند تا در سایه نعمت آن میزان
استرس و دگر انحرافات افراد که نمی گذارد به گوهر حقیقت
دست پیدا کنند کاسته گردد.
برخی کسان با یک کاسه نمودن شیوه انگیزشی استاد پرفسور فرهنگ-
هولاکویی با امثال دکتر انوشه و...پیش آمده اند!!! در حالی که چنین
قیاسی مع الفارق است.
ازیاد نبریم هولاکویی قبل انقلاب اسلامی57ش استاد عالی در دانشکده
علوم اجتماعی تهران بوده. لذا پایین کشیدن او در حد شیوه تحریک کننده
امثال علی شریعتی و آل احمد آن هم درعین عدم مبتلاشدنش به ویروس
ایدئولوژی جفای حقیقی است.
منتها جنس و بستری که فرهنگ هولاکویی بدان می پردازد یعنی روانکاوی
حسب اصول اخلاق و انسانی سبب می شودبعد وارد کردن اصطلاحا شوک
خود آگاهی بخشنده ابتدائی به طرف مخاطب چند قدمی نیز از در نصیحت
او سپری کند.
چیزی که روشنفکران عرفی دیگر بارز چون داریوش شایگان یا عباس-
کیارستمی نیازی بدان نمی دیدند.یعنی ساختار فلسفه یا هنر هفتم
و عکاسی کشش اش را نداشت مگربه شرط افتادن بر وضعیت مشابه
هنرمندان ایدئولوژیک درشوروی و...
#ایگو(به تلفظ انگلیسی)
پسر جان!؟(کنایه از تکیه کلام پدر جان علی حسین قاضی زاده به مناظره مهر1399ش
در خطاب با دکتر صادق زیبا کلام)
وقتی استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه تهران را به حسب یاد آوری المان های مثبت
خیزش57ش انگ رده گذشته نسل قبل می بندی و سر مست از عوام فریبی حاصل
پیش می تازی ایضا نکته اتکاء نظام سیاسی احتمالا بعدی در ایران را نخبگان در بند و
دگراندیش غیر ملتزم به نظام فعلی مملکت می پسندی پاک از یاد برده ای که: انقلاب
57ش با اطمینان به نهاد دیرینه خوش نام و شهره پاک دستی مرجعیت شیعی به
چنین فرجامی انجامیده که شب و روز از ضعف هایش به مدد بعض رسانه های
اپوزسیون دم می زنی یعنی از قضا و درعمل نان دانی تو و فلسفه وجودیت را درجنبه
اجتماعی تشکیل داده...دیگر چه رسد به اینکه فردا روزی بعنوان محور حرکت
دل به لحاف چهل تکه ای ببندیم که بعض از درشت های زیر مجموعه اش با درخواست
بروکالت عام ملت عملا هوس تاج و تخت پدری کرده اند
#زیبا-جان(استاد دکتر صادق زیبا کلام(حفظه الله)
همان رسانه های اپوزسیون نما که به مدد برداشت غلیظ از فمینیسم
تمام حقوق وهنجارهای نه حتی مذهبی بلکه عرفی جامعه ایرانی را
درشکسته لاس دفاع از جنس مونث می زنند درمقابل تفاوت گذاشتن
های بارز به آیین یهودی میان زن و مرد حتی نه بین ارتدوکس و
متشرعان ایشان که مثلا از خدمت سربازی زیر پرچم فراری اند
بلکه هیئت حاکمه فعلی اسرائیل لال شده و حتی اشاره به کنایه هم
نمی کنند!
کیپا یا عرق چین یهودی یک پوشش صرفا مردانه است و این تیپ
مذهبی را حتی اعضاء کابینه بنیامین نتانیاهو مقابل دوربین خبرنگاران
و دید جهان جار می زنند بی آنکه کسی از مروجان فرهنگ غربی با
داعیه برابری همه جانبه ومطلق زن و مرد جرعت تعرض بدان را
داشته باشد