حجت الاسلام سعیدحریری اصل

حجت الاسلام سعیدحریری اصل

وبگاه شخصی.نوه مرحوم آیت الله شیخ میرزاعلی عیوضی گنجی.طلبه حوزه علمیه نجف الاشرف(خطا درنگارش متن وب مدام جک واصلاح می شود)
حجت الاسلام سعیدحریری اصل

حجت الاسلام سعیدحریری اصل

وبگاه شخصی.نوه مرحوم آیت الله شیخ میرزاعلی عیوضی گنجی.طلبه حوزه علمیه نجف الاشرف(خطا درنگارش متن وب مدام جک واصلاح می شود)

عنتر و منتر

خدا شانس بده!؟هرچی عنتر ودلقک اطراف سلاطین  قدیم بودند از 

مفلسی شخصی خود و در راستای اش بدان جایگاه می رسیدند

و غالبا عکس ملیجک ناصرالدین شاه هم تا آخر عمر روزگار خوشی

نداشتند.حالا ترامپ رئیس جمهوری که از شاه  خواندن خودش

هیچ پروا ندارد این سمت را به ایلان ماسکی عطا نموده که بسی

هم مایه دار است...

بله ترامپ هیچ چیزش به آدمی زاد نرفته حتی عنتر کنارش که

تسلا سوار هست مشابه بقیه میمون ها نبوده و به بهانه تحقیقات

علمی چه بلاهایی که سر هم نوعان  نیاورده است

#بر-یزید-میمون-باز-لعنت

سبب ساز

یک برداشت آزاد و خاص  از زندگی بانو مرلین مونرو در متن فیلم ساعت 6 صبح

آقای مهران مدیری جا خوش کرده که سایه سنگین خود را روی همه چیز و کس

آن داستان حتی خم های شراب داخل انباری تعمییم می دهد.

این سان دست چین فراز و فرود یک زندگی تخس و تقسیم تکرار آن میان کاراکترهای

شش صبح گونه ای یاد آور جریان سیمرغ عطار نیشابوری هم هست.

این تصویرثابت  از یک قربانی حقیقی در صحنه های نخست و میانی فیلم تکرار مشابه

آن را در انتهای کار از میان زیر مجموعه هایش فریاد ضمنی می زند.

اما نسخه راه حل های ساده برای اتفاقات سخت پیرامونی یعنی دلیل اصلی بدبختی های

زیبای مو بلوند منرو در اینجا صرفا روی دوش بازی خانم مونا فرجاد گذاشته شده است 

و همه مابقی از این دست مثل کلید ساز آوردن برادر برای در پلمپ شده!!!یا کشیدن

تپانچه پلیس از خفا و...دمینو وار زائیده و محصول آن اند و اصلا صاحب مهمانی چنین

ترتیب داده شده و مهمان کش از  او است.

#مونا-فرجاد

چماق هویجی!؟

در بطن هر هویج و تشویقی که به طرف اش اندر روابط بین الملل  دهد بر 

مصداق زهر در عسل آمیخته نیش و هشدار جدی هم لابد با مزمون سرت

را زیر آب می کنیم و مشابه آن هست

باز وقتی چماق بدست شد هیچ رقم در باغ سبز گفتگو را نمی بندد و این

گونه تنها کشورهایی کمترین آسیب را از ناحیه ریاست جمهوری دونالد-

ترامپ می بینند که بنیه قوی داشته باشند. بلکه برای مالزی هند یا ژاپن

و ترکیه امروز حکومت امریکا با سرکردگی ترامپ نهایتا با چند معامله تازه

خرید تسلیحات و...رضایت بر عدم آزار بیشتر خواهد داد چرا که دغدغه

و مشغله هایی چون حکومت پکن تهران حمس حوثی ها و...سبب اش هست.

پس راست گفته اندکه:برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی

#ژاپن-اسلامی

آخرهای اسفند

بنفشه چون چمن  شهر را به خود آراست

بهارمی رسد وطرف اش از قضا پیدا است

گرفته پرتو خورشید بیشتر توان آری

که شوری از ثمر اش در نما بر پا است

سوای چهچهه هم  رونق دوباره وصل

پرنده فارغ از تموز  و بی پروا است

کمی به تک درخت تکیده نگاه اندازید

یقین که غنچه به بیرون زدن شیدا  است

سروده سعید حریری اصل 27اسفند1403ش

#ایران-جان

بر فراز منبر

همیشه این جریان شیرین رادر گوشه ذهن داشته باشیم که پیامبر(ص)

برفراز منبر و اوج آن می نشست نه پله های فرو مایه تر.

این کوتاه آمدن و جلوس برپله اول و دوم منبری که بیش از آنها بلندی دارد

سنت خلفای ناحق سه گانه است و امام علی(ع)به محض رسیدن بر قدرت

ظاهری در میان مسلمین بعد خفه کردن عثمان بدست غیور مردانی چون

جناب محمد ابابکر(ع)و چال او در قبرستان جهود مدینه  رفت و در اوج منبر 

قرار گرفت.

حالا فرقه یمانی که قائل به حضور جمعی با عنوان مهدیین در زمین است

امام م ح م دابن الحسن عسگری(عج)رادر آسمان چهارم وبغل دست 

جد مادری اش حضرت عیسی ناصری(ع)پنداشته در حالی که اگر مسیح

بن مریم(س)آنجا نشین شد حسب توقف در مسیر معراج اش از سر

داشتن سوزنی به جامه خویش بود که نماد تعلق زمینی است و آن نهگذاشت

به عرش الهی در رسد و مانع شد.

امام م ح م د(عج)طبق اقرار یمانی افضل برجمع مهدیین ایشان  جانشین

محمد مصطفی(ص)است وطبعا  اگر مشیت اش در معراج بود نباید اش

به آسمان چهارم گیر می کرد عین ماجرای منبر که در ابتدا متن عرض گردید

بر دجال همبوشی حسن بصری لعنت

#یا-علی(ع) -مدد

ناگهان درخت!؟

یک آدم حر و آزادیخواه ذاتا واز ابتدا در طلب حقیقت با تعصب بیگانه است

ولذا ابراهیم(ع) وار زیگزاگ گونه و از سر متد دیالیکتیک بقول آن شعر به هر

جمعیتی نالان شده وجفت بد حالان و خوش حالان گردد.

ولی وبه سرانجام او یک راه و مسلک مستقیم گزیده از تنه درخت بالا

می رود تا به ملکوت الی در رسد ومصداق نفس مطمئنه باشد.

این طبایع متضاد سیر در وادی تیه و سرگردانی چون موسی(ع) که با

رویت شجر نورانی و سخن گفتن خدا بطن آن با حضرتش ختم شد در 

نبی واپسین(ص)نه مثل ابراهیم تضارب آراء است نه چون نوح(ع)

عناد خلق پیرامونی نه عین عهد عیسی ناصری(ع)خرافه پرسی بنی-

اسرائیل بل نادانی خالص عهد جاهلیت عربستان است.

پس گزیده گویم :آفت تعصب و جهل بر تن این درخت از همه سنگین تر 

شده یحیی تعمید دهنده(ع)و حسین بن علی(ع)رابه مسلخ کشاند.

اما سایه نشینان سر خوش وسر حال اش حقیقتا همان مردمی هستند

که به تعبیر بلند آسید محمود طالقانی(ره)بهشت ویا عکس دوزخ شان از 

همین دنیای خاکی آغاز می شود

عَدَّ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

آیه23 از سوره پدر ایمان(ابراهیم(ع))

سرو شهید

آسمان با همه آبی ابر و مه باران برف بر سر زمینیان لاجرم می گذرد

و در این میان یگانه عنصری که به مصداق ترمز می تواند در فرود 

آمدن مائده ها و زمینی کردن ایشان را تضمین کند درخت است.

درخت برنده به بالاتر ها حسب قد کشیدن خود و آورنده خبر و نعم

از فرازها است و اینگونه باشد که حتی پس از مرگ روح فرد شقی و

ضعیف در کسب مکارم اخلاق به دوره زیست  که حال توان عروج ندارد

با پرسه زدن حول آن باری هنوز و حتی بی تن دراقامه شعائری 

مشغول است باشد که چشمه فیض خدای و خدایگان ها(چهاره-

معصوم(علیهم السلام))را حسب بالا کشیدن خود از این برزخ خاکی

فراهم آورد و باری این زیارت درخت که مکرر شد شب جمعه ای

هم می کشد انشاء الله تا جوار سرو سهی به غاضریه و قلم عف

هست که باورداریم با کف العباس(ع)می پوشاند هر آنچه بد کرده 

و خطا را.

ببیند  این نماد و المان با شکوه درخت  که ریشه عمیق در مذاهب

فیض محور دارد چگونه به  آثار مثل عباس کیارستمی و هوشنگ-

ابتهاج جوهری طرح می شود.هیچ کدام از آنها اهل لباده کشی

مذهبی نبودند و از خواستگاه روشنفکری عرفی برآمده اما

و مگر جز این است که مذهب هم اگر واقعیت دارد باید منطبق

بر پله اول عرف باشد. بله آثار شجره محور این هر دو انسان را

به زیارتی عمیق و بی پیرایه می برد از آن سرو شهیدسلام الله علیه

#ثار-الله

درخت عباس کیارستمی

اصلا مفهوم شعائر یک مسئله عرفی وبه طول تاریخ بشریت است

فراتر از اینکه در بعض مسلک ها ایضا روشنفکری مذهبی یا لائیک

جرعت خط کشیدن روی قسم یا کلیت آن رابیابند.

بعض مذاهب عالم مثل مسیحی با تمام زیر مجموعه ها چون صابئی

نیز امامیه چه اسماعلیه چه جعفری کیسانی زردشتی اهل حق یارسان

فیض محور اند ولذا آن  تجربه ناب بشری که هماره دنبال یک نیر وآنا 

الارض ومصداق مقدس آمده از عالم بالا است دراین مناسک وفرایض

ایشان دخیل وستون سوم شعائر بهر نگاه داشت باورشان آفریند.

خوب وبااین اوصاف روشنفکر عرفی مثل شادروان عباس کیا رستمی

طبیعی است که آن سو تراز جنبه نمادهای مذهبی که علم حضرت-

عباس (ع)یا تسبیح صلیب دار و گردن آویز ارامنه و...باشد این چنین 

چیزهایی را به بطن طبیعت مصداق یابی کرده در آثارش پر رنگ

جا دهد.

کیارستمی نازنین کمتر لب به سخن درباره گم گشتگان وادی صرف

اجتهاد بی بینه کافی عرفان های غیر اشراقی یا فلسفه مبتنی بر

وحدت وجود می گشود.تنها وباری یکبار او سراغ ابن عربی رفت و

این جمله اش را پر رنگ نمود که:درخت خواهر آدمی است.

کیارستمی تیز هوشانه می خواست بااین کار اهمیت درخت در

قامت نماد قدیمی شعائر را حتی از دهان مسئله دار چون چشم

چران نظام اصفهانی بیان کند نه اینکه ارزشی بهر نامبرده قائل

گردد واو خیلی عمیقتر از اینها به علاقه روح مجرد انسان بر درخت

واقف بود و با رتمثیل جوهری قرآن درباره شجره ملعونه و عکس

آن را نیک می دانست و لابد به اینجا رسیده بود که: درخت جان

جان آدمی است نه خواهر جان او چنانکه ابن عربی گوید.

فیلم خانه دوست کجاست و زیارت های ممتد آن پسر از درخت

بر فراز تپه کنار روستا قاب زرینی بود که کیارستمی تا گاه 

واپسین عمر به انواع گوناگونی از آن ومشابه اش اسرار داشت

و باری یک همچنین انسان فهیمی مورد تایید اولیاء حقیقی مذهبی

است نه علی شریعنی که صبح روز عاشورا و گاه جوشش شعائر

حسینی اندر کوچه و خیابان ملت را روی صندلی های حسینیه 

ارشاد نشانده حرف پس از شهادت می زند.

استاد عباس کیارستمی عزیز انشاء الله با صاحب اسمت محشورباشی

#روشنفکر-عرفی

لعن الله قوم الظالمین

صیدنایا زندانی است به وسعت تمام شامات سوریه و فقط 

تنها تفاوت آن این باشد که روزی کلیداش در دست بشار اسد 

و وقتی در هم به کنترل جولانی است.

این سان انسان هست که مثل برگ خزان نقش زمین می شود

قبل آنکه از مرام و مذهب او بپرسی علوی شافعی و...

آری روزگاری که تعصب عقیدتی فوق حقوق بشر خیمه افراخت

و آن را زیر سایه خود برد دیگر چه جای سخن از خدا و خلق!؟

خدا همان روح در رفته از جان کودکی است که چه دیروز گوشه

زندان حزب بعث و چه امروز وسط خیابان تحت کنترل تحریر الشام

ریق رحمت را اجبارا سر کشید عین یکی رقیه(س) در قرنها قبل.

#چرا-سیاسی-نیستم!؟

ماهی سفره هفت سین

ماهی زنده در داخل تنگ یکی از زیبایی های سفره هفت سین

ودلمشخولی  مطلوب هر انسان متعادلی است .چون داشتن

جاندار در خانه البته بی آزار و فاقد میکروب مسری روح آدمی زاد

را جلا و از افسردگی آلزایمر و...می کاهد.

در ایران و از دیرباز ساخت تنگ شیشه ای مرسوم بوده و با 

دمیدن به شیشه ذوب شده در کوره خلق می شد. ماهی داخل

آن و به سفره هفت سین نیز از آبگیرهای محلی تهیه گشته

بومی بودند. چنانکه انواعی از آن هم اکنون به باغ فین کاشان

هست.منتها در قرن گذشته گلدفیش(ماهی گلی)جای اش را

گرفت.این نوع از آبزیان اصولا بسیار بیماری زا هستند و 

آب کمی  که در آن شناور اند به شدت کثیف و بد بو می کند.

پس بایسته هست که با جایگزینی ماهی های خوب دیگر

مانند گوپی زبرا و انواعی از کپور کوچک که نیاز به آکواریوم 

ندارند  هم زیبایی سفره هفت سین در شکل سنتی را کم

نکنیم و ایضا جلو دل مشغولی خرد سالان را حسب احساسات 

پاک خود  جذب جاندارانی همچون پرنده و ماهی می شوند نگیریم.

#نوروزتان-پیروز-هر روزتان-نوروز


آیت الله ابوالحسن هاشمی حکم آبادی

در لحظات افطار9 رمضان 1446ق جهت شفاء و سلامتی مجدد حضرت استادآیت-

 الله ابوالحسن هاشمی حکم آبادی از کسالت سخت و حادی که گرفتار آن است 

خواهان دعای خیر جمیع احرار عالم و مومنان هستم

یا ابا صالح مهدی عجل الله فرج الشریف مدد

#علمای-تبریز