حجت الاسلام سعیدحریری اصل

حجت الاسلام سعیدحریری اصل

وبگاه شخصی.نوه مرحوم آیت الله شیخ میرزاعلی عیوضی گنجی.طلبه حوزه علمیه نجف الاشرف(خطا درنگارش متن وب مدام جک واصلاح می شود)
حجت الاسلام سعیدحریری اصل

حجت الاسلام سعیدحریری اصل

وبگاه شخصی.نوه مرحوم آیت الله شیخ میرزاعلی عیوضی گنجی.طلبه حوزه علمیه نجف الاشرف(خطا درنگارش متن وب مدام جک واصلاح می شود)

وَ أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی

کلیشه وار امابه هزار ویک کنایه واندرز هرباره جدید بهر عاقلان قصه گفت:

رادیو همراه بفرمایید

و من به سان کسی که کنار دریا رسیده دیدم که باید تمام رخت و لباس ام

را بر کنم تا توانم که تنی به آب دم دستی  زنم البته با نیت پالایش

راستی مقابل ام  نبود جز بحر مواج علم ساینس و ملموس بشری یعنی آن قدری

که به امروز و دوره ما رسیده 

و باز اینجانب که بودم بی عبا و عمامه یا تو بگو کنت و کروات جز یک لنگ

بسته به عزم آبی پیش رو  و از ماسواء اش گسسته 

پس گفتم:دکتر جان نمی خواهم حرف مذهبی بزنم اما از روزی که فهمیدم

مادر موسی(ع)با آن عظمتی که در قرآن مخاطب وحی خوانده شده خطر کرد 

و بچه خویش به نیل مصداق توفیق اجباری و روند طبیعی پیرامونش سپرد 

یاد گرفتم آن آیینی که حساب اش حقیقتا پاک است چه نیازی دارد به اینکه

با ارجاع مدام به متا فیزیک دست روشنفکران عرفی را که مجال نفس کشیدن

او به  گوشه دیر و کنشت را عکس نوع لائیک باز گذاشته ببندد!؟

بیا برویم شنا !؟و اینکه نیت من غسل و مال تو ری لکس هست اگر صفا و انسانیتی

دراین میان باشد حقیقتا به ثانوی کسی مربوط نیست

هفت درویش درگلیمی بخسبند و دوپادشاه به اقلیمی نگنجند

#روشنفکر-عرفی

آن روی سکه

به گواه تاریخ در یک تغییر و رفورم بنیادی سیاسی اجتماعی معمولا 

این سینه چاکان و فرزندان همان انقلاب اند که چند صباح کوتاه 

دگرش ذیل چوبه های دار رویت خواهند شد.

جالبتر از قصه بلعیده شدن فرزندان انقلاب بدست خودش حقیقت

این است که از صغیر تا کبیر یک ملت ولو غیرسیاسی هم ناخواسته

تحت تاثیر شدید پدیده های مثل انقلاب و جنگ از داخلی گرفته 

تا با دول خارجی اند.

باز فراتر از هوادار و شهروند جماعت این خود تشکیلات سیاسی 

مذکور است که حجم زیادی از نابسامانی ها را حسب نحوه بسته

شدن نطفه و سنگ بنای خویش بردوش کشیده ناکارآمدی کلی

یا حداقل نسبی را ساختاری تجربه می کند.

اما در مبحث اصلاحات هرچند گیرم فرو مایه باز درصدی ولو کم 

از رفاه اجتماعی نسیب عام ملت شده بعض کهنه سربازان اش نیز

به توفیق درک دوره باز نشستگی می رسند و باز نظام سیاسی

مجال خودسازی مبتنی برمبانی حقوق بشری بیشتر می یابد.

القصه این روزها  و با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری

1403ش نظام ایران به دور دوم و مشارکت چهل درصدی 

حقیقت منفعت های رویه اصلاح طلبانه به سان آن روی پنهان

سکه است که رسانه های اپوزسیون حاکمیت فقط طرف مترسک

و آلت دست هسته سخت سیستم و دست بالای قدرتش بودن 

آن رابه رخ کشیده بیان می دارند.چیزی که منفرد از دومی 

معرف خیانت بی هر خدمت است بهر عوام فریبی و پیش راندن

خر مراد براندازی شان .

#fifty-fifty

حمایت از کاندید اصلاح طلبان1403ش

رای یک آدم غیر سیاسی با هدف گذاری بلند است نه فانی و مقطعی.

هرچند اسم چهره سیاسی که در تعرفه مربوطه می نویسد حتی 

 بعض اطرافیان نامبرده در چنان فضا و توفیقی نباشد.القصه رای از 

سر تاکتیک راهبردی چنانی البته به حد توان را بسیارانی از ایشان 

که سر در آخور شرق و غرب داشته حقیقتا ضد ملی اند به حساب

تو سری خوری و ندیدن مثل مهسا و مهرشادها ایضا مهدی باکری 

و عباس بابایی خواهند گذاشت...

اما این همه کف روی آب است و در بازی چنین فاعل ماجرا را نباید

بخاطر فعل غلط اندازاش خط زد و دانست که هدف طولانی مدت 

وسیله های ولو کوتاه قد را توجیه می کند و هرچند حاصل این 

دست و  پا زدن  اندک اما مگر نه اینکه یک موهم از خرس 

غنیمت است  آن هم در این شب سیاه  و سرد غیبت منجی(عج)

الغریق یتشبث بکل حشیش

#مسعود-پزشکیان


غدیریه

کاروان جمله فکندند بدین رحل مقام...اندر اقسای یکی  واهه آخر به دوام

منزلی کز پی آن هرکه به راهی برود...تا شود حاجی برگشته بیت الله الحرام

از غدیری که ز سیلاب شده خم کلام ...سر زده از قبل اش آیه اکملت تمام1

صوفی و صافی بدان مشربه خوردند همی...تا شدند مست به هر لحظه مدام2

ختم این لوجه چه سخت که گیرد ز قوام...ها علی بشر کیف بشر شرح  پیام

سروده طلبه سعید حریری اصل عید غدیر 1445ق

1.الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی...سوره مائده آیه3

2.اشاره به دو وجه مشهورتر شیعه گری با گرایش به صفویه ایضا اصولی وفقهی

#معاشر-الناس

تیر داد

گاه تولد آدم ها وروز پایان ومرگ شان ارتباط نانوشته ومتا فیزیکی

دارد که با تجربه و رویت نمونه های مشابه می توان به عمق این

مسئله پی برد .مثلا  جالب است بدانید که: متولدین اسفند ماه اندر

شهریور احتمال فوت و از دنیا رفتنشان زیاد است. هرچند اصل کلی 

معلق بودن  اجل جای بحث نداشته وهمه این حرفها نسبی است.

دراین میان فردی که زاده ومرحوم یک ماه مشخص باشد در نوع 

خویش انسان ویژه وخاصی است!؟

فرضا استاد فقید محمد رضا شجریان که به مهر و ابتدای پاییز آمد 

ورفت هم البته آقای عباس کیارستمی که متولد ومتوفی تیر ماه اند.

واقعا هم تشابه های زیست کیارستمی با تیر از چله کمال رها شده 

بیشمار است.چقدر دقیق ظریف والبته چراغ خاموش سراغ سوژه 

مورد نظرش می رفت وتازه پس از اتمام کار که نشستن به هدف

بر همگان مشخص وعیان می گشت یادگار مانایی از خود باقی می نهاد.

درتمام آثار کیارستمی چیزی مثل درخت در نقطه مرکزی سبیل 

تیر اندازی او جاخوش کرده وباز سخن گفتن اش پوست کنده وبس

خلاصه است چنانکه در سایه مواضع او بعنوان روشنفکر و کارگردان 

هرگز نمی توان نظری من باب عقاید در پس پرده و عمدا مخفی شده 

مذهبی وی زد.به سان تیری که از بس سریع می گذرد حس درجه 

حرارت یا حدس جنس آن و...موقع هجوم سرسام آور سمت هدف

توسط ناظر ثالث و در مجاورت اش محال هست و...روحش شاد

کیا رستمی

از میانه روترین چهره رژیم پهلوی خانم فرح دیبا تا

تندروترین عنصر عهد جمهوری اسلامی شیخ صادق-

خلخالی را به پرسوناژ وآلت فیلم های خود بدل کرد!؟

وهیچ فرقی نداشت چون خلخالی در مستند قضیه 

شکل اول ...طرف جلو دوربین باشد یا مانند فرح در 

پس آن حامی عملی ساخت آثارش بواسطه کانون 

پرورش فکری کودکان ونوجوانان.

کیارستمی جوهرین انسانیت به خرج می داد ودراین 

میانه همه حتی اهل سیاست را از آن چشمه فیاض اش

شامل می کرد اما عکس او وسه یار دبستانی(طالقانی

بازرگان وسحابی) یا داریوش شایگان کمتر کسی از منور -

الفکرهای معاصربه این وجه قصه توجه کافی نمودند و

البته هزینه آن را اکثرا باجان ومال خود پرداختند...

عباس کیارستمی خوب می دانست که اومانیسم حقیقی

تنهاداعیه انسانیت اصیل بی هر شیله وپیله را دارد

و با مجسمه های عریان تن آدمی در چهار گوشه قاره 

سبز آن رافقط به تظاهرات ظاهری  و دهن پرکن ولی پوچ

نوع غربی  کشانده است

اما قسم ناب اش و یاور همیشه مومن آن که او باشد با

چشم عف  و ترحم برجمله خلق جهان می نگریست 

از یکی  مرد بانی آهنگ های  سنتی  تا خود زن مدرنیته

غربی .روحش شاد.اللهم احشر هو مع العباس(ع)

#روشنفکر-عرفی

رقصی چنین

بعضی به ساز جهان می رقصند

و گروهی گیتی را با ریتم خود به

رقص در می آورند. اما در این 

میانه من همان آدم فارغ بالی

را دوست دارم که کار خودش 

را می کند !؟و حتی حرکات موزون

ناخواسته برآمده از فلان موسیقی

را در زندگی توان کنار زدن  دارد

بی آنکه آبی تکان بخورد اندر بود

و نبود چیزهایی که صد البته بسته 

به زمان و مکانش یعنی عرف تعریف 

شده بیش و پیش از آنکه در شریعت 

سخنی از حلال و حرام آن به میان آمده 

باشد. بله رقصی چنین میانه میدانم 

آرزوست

#زندگی-زیباست

صبر مصدق

تاریخ گواه ابتلای زنده یاد دکتر محمد مصدق به بیماری سرطان در اواخر

عمر شریف اش هست عین قصه دکتر صادق زیبا کلام به هم اکنون ما

که خویشتن را در چهار چوب فکری آن ابرمرد معاصر بیشتر شناسانده.

منتها مصدق کبیر هرگز حدود و مصلحت اندیشی خاص خود در مقابل 

پهلوی جماعت را کلا کنار نگذاشت حتی موقع فرار محمد رضا شاه از

ایران به نهضت ملی .در نتیجه وقتی هم دادگاهی شد جای محبس

گوشه احمد آبادمستوفی تبعید گشت نه اینکه مانند آقای زیبا کلام 

به اوین در افتد که هیچ بلکه در دل آن با سرطان هم دست به گریبان

باشد.مصدق تالیفاتی در جنبه حجم کم دارد اما آثار او مثل وصیت -

در حقوق اسلامی بسیار هم  پر مغز هست عکس صادق خان که این

اواخر حتی اثری چون ما چگونه ما شدیم اش بیشتر شبیه به یک 

پادکست رادیویی و البته پر حاشیه ایضا دارای  زائده غیر ضرور از بعد

ادبی هم فنی  بود که وجه نکوی آن را تحت تاثیر قرار می داد...

دکتر مصدق انر دادگاه نظامی از هر حربه ممکن جهت ابراز مظلومیت

خود مدد می گرفت ولو ناخوش احوالی جسمی اما زیبا کلام در برهه 

قرار گرفتن مقابل قاضی صلواتی حتی یکی از این حرکات تیز هوشانه 

با زبان بدن را نشان نداده وبعد خروج از آن محکمه حالا تازه دم از 

اهمیت عدلیه ونقش زنده یاد علی اکبر خان داور درتشکیل ان به 

ایران زمین زد...

#مرد-تنهای-شب