احمد کسروی درعین بیان فتوحات نادر شاه افشار ویکپارچه کردن
ایران پاره پاره شده سرزمینی اندر دوره شاه سلطان حسین صفوی
به حملات مثل محمود افغان و...متذکر می گردد:منتقدان رژیم او
دنبال بازگشت ریتم و سیاق صفویان درملک داری بودند که با
لعن و توهین به مقدسات بکری جماعت تبلور می یافت.
این درحالی است که تاریخ زندگی نادر برگ های دیگری هم دارد
که احمد کسروی ملعون اصطلاحا صدایش رادر نمی آورد.
اولا او خودش شیعه ومستبصر بود.ثانیا نزد بزرگان صفویه
رفت وبا چراغ سبز هم ایشان بر تخت پادشاهی جا خوش کرد
باز تکته سومی هم هست که کسروی هم بدان اقرار مجرد
کرده است یعنی مسئله نوه نادر شاه افشار جناب شاهرخ که
خون صفوی هم داشت. القصه نادر هرچند در ابتدا شبیه
سیستم مغول و باچادر نشنیی وبر پای اردوی جنگی بودن
پایتخت مرکزی حکمرانی می کرد ولی رفته رفته به حقانیت
صفویه قبل خود منتها درشکل شاه عباسی وصحیح نه سلطان
حسینی و ظاهری سازی پی برده بود. ولی کسروی با چشم
پوشی براین مسائل می خواهد او را فردی مخالف کلی تبری
ونفی سران سقیفه بنی ساعده جا زند وهمین را نقطه ضعف
حکومتش در چشم عوام تحت تاثیر صفویان جامی اندازد.
این سوء استفاده از فضای ابری وتاریخ کمتر تحقیق شده
صفوی هم امروز هم آلت دست بعض کارنشناسان شبکه
سعودی پرور ایران اینترنشنال (کامبیز غفوری)است که
وقیحانه به دوربین زوال زده بر تمسخر علامه مجلسی
می نشیند بااین دروغ واضح نسبت داده اش به جناب شیخ
محمد باقر(ره)که ایشان:رژیم صفوی رامنتهی به حکومت
امام زمان(عج)می شمرد!!مطلبی که بدین شکل وحداقل
صراحت از مجلسی روحش شاد در منابع مهم و معتبر نیامده
است. او تنها صفویه را زمینه ساز ظهور عنوان می کرد نه
پله یکی مانده به آخر سلطه امام عصر(عج)(برنامه چشم-
انداز مهدی مهدوی آزاد باحضور کامبیز غفوری و شهرام-
خلدی پخش شده درهفته سوم دی ماه1403ش)
#توهین-به-مقدسات
عبور از حد قرآن و سنت شریف نبوی (ص) که بنابر باور تشیع
چهارده نور مقدس (علیهم السلام) از مصادیق حقیقتا اعظم
آن اند اختصاص به یک طیف و جماعت خاص نداشته همه
آنها که بی بهره از نعمت روشنفکری به مفهوم عرفی کلمه ایضا
اسلام شناسی البته در شکل نیوش و درک از سر چشمه های
ارباب معرفت حقیقی و ولایت علی(ع)نیستند(اجتهاد حقیقی )
لابد گرفتارش اند.
امام سجاد(ع)در مسجد اموی دمشق و به مقابل مظهر مطلع
اهل سنت معاویه یعنی پسرش یزید کنایه چوب ها را به منبر
آنجا می بندد آن وقت کاسه های داغتر از آش فلان هیئت
مذهبی به قم نماز خواندن به مثل مسجد مکی زاهدان را
که محفل و محل تردد بسیاری از مردم عوام بیچاره غیر مثل
ملا شان عبد الحمید هاشم زهی و.. هست یعنی آنها که خیال
می کنند سبک سقیفه اسلام حقیقی بود(استغفرالله)مترادف
زنا کردن جار می زنند.
باز و همزمان شبکه افق متعلق به افراطیون جناح راست حاکم
به مهمانان خود کفن و اعلامیه ترحیم هدیه می دهد در حالی
که امام هادی(ع) چنین تذکر صریح و غلیظ به مورد مرگ را تنها
شایسته معتصم عباسی مستی داند که نیمه شب ایشان را
احضار کرده تشخیص داد نه یک فرد معقول و الظاهر محترم
مجری ورزشی با نام هادی عامر.
بله همین جمله توهین به مقدسات که حال لق لقه زبان نئو اصولگراها
چون علی اکبر رائفی پور است و با ذکر آن پشت تریبون بصورت
مبهم و کلی گویی دنبال تحریک ماموران امنیتی و...به دستگیری
روحانیت سنتی مخالف اش هستند و تفکر خود را به نواب صفوی
نسبت دهند آیا جرعت درک و ابراز اش را دارند که :چنین نگاهی
به مسائل مذهبی دستپخت احمد کسروی به سند آثارش هست
یعنی همانکه توسط فدائیان اسلام کشته شد.
#افراطیون-جناح-راست-ایران
در جهان ندیدم مردمان با یک حاکم سیاسی یا رهبر معنوی
چنان گرم گیرند و خودمانی شوند که حتی اصطلاحا و به
مثل مرسوم میان خود بر اسم اشاره طرف اختصارش بندند
چنانکه فریدون به فری تقلیل یابد و...
السَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَةِ سَیِّدِالْشُّهَدآءِ یُرْتَجی
#انت-ولینا-حقا
آدمها معمولا ضرورت اصلاح امور معیوب از مادی تا باورها را
درک کرده بهر انجام آن تلاش هم می کنند.منتها چرا و غالبا
به سند طول تاریخ بشر ناموفق و کامکاران شان کم اند!؟
یعنی واکثرا در عمل به بهانه بهروزی نوع انسان افراد زیادی
را هم می کشند و...
علت اصلی اما اینکه :آن مصلح نمایان حقیقتا دیکتاتور و جانی
از روز اول که خون آشام و دد منش نبودند بلکه اصطلاحا
سرنا را از سرگشادش زده و جای گذاشتن دست روی درد
اصلی که سعی در تصحیح جهان بینی افراد است یا چون
سرمایه داری امریکایی بر محور استراژی و منفعت آنی
پول وسوداش تشکیل یافته اند و یا مانند کمونیست ها
با استحاله پله دوم و حاصل جهان بینی صحیح یعنی مرام-
نامه و احترام به وجدان آن را به قانون من در آوردی و
بی مبنایی به اسم ایدئولوژی تبدیل و بر راس نفوس نوع
بشر مسلط اش طلبند.
شناخت ایشان از آدمی زاده و جهان پیرامونش بیشتر یک
تئوری سطحی آبکی هست و در نتیجه مردم تحت سلطه
آنها از چین کمونیست تا امریکای سرمایه دار معمولا دنبال
مد ظاهری و عرضه اش باتن خود به شکل بهتر هستند
نه محتوا و تو پری عقلی معنوی و...افراد.
حاصل چنان نگاه غلطی هم در جامعه امروز ما تقسیم بندی-
هایی است براین منوال مسخره مثلا:کل دکتر مهندس ها
خوب و همه آخوند ها اخ اند و...
ولی جهان بینی صحیح یک روشنفکر عرفی و ناب مثل
میشل فوکو روی دست گیتی می گذارد که هنوز و بعد
گذشت نیم قرن از دوره حیاتش سوالات و جستارهایی
که طرح می کرد مصداق پرونده های باز ومسائل محسوس
همه جوامع با وجود اختلافاتشان هستند.
#آستیکمات
اهل لس آنجلس با همه قر و فرشان عده ای از ایتام آل محمد(علیهم السلام)
یعنی مهاجر ایرانی و نسل های بعدی اش هستند.جماعت زیادتری هم
امریکایی و پیرو مسیح (ع) تشریف دارند. حالا ارجح شمردن مقلدان ابن-
حجر عسقلانی ناصبی یعنی اکثریت اهل نوار غزه(بحث اطفال و مردم عوام
آنجا جدا که شایسته احترام ذاتی اند) با هر بهانه ایدئولوژیک و...
من باب کمک کردن در گاه مخمصه های حاد از آتش سوزی گرفته تا بمباران
جز از یک مغز و زبان کج و منحرف بر نیایدآن هم با داعیه حریت و تشیع.
بر بنی عباس لعنت
#فرهنگ-هولاکویی
ببین گویم ز رخساری مشعشع...که می شد صفتن اش همچون مبرقع
چنان خوش صولت و پرطمطراق است...که گردون هم ندارد آن ملمع
به بندش اش آخته تیغی مرسع......که با آن در فنا شد بس مجمع
یکی مصرع بمانده در سرایم .........ولید کعبه و خانه اش مربع
سروده طلبه نجفی سعید حریری اصل13رجب المرجب1446ق
#یا-علی-مدد
آسید جواد ذاکر داعیه بیش از طلبگی نداشت و شیخ
محمد رضا نکونام مدعی اجتهاد بود.منتها جنس و زاویه
نگاه ذاکر به مقوله شعائر حسینی صحیح است و لاغیر
این هر دو گرفتاری های مشابهی هم با قسم سلیقه گرا
در جامعه داشته و صدقه دنده چاق کردن مدام ایشان
و سرمستی در حال و هوای ایدئولوژیک سر از گوشه
زندان نیز در آوردند. با یک آخوندجناح راستی بارز دچار
تنش مشابه شدند... اما فنا شدن حق در دسته
عزا کجا و ضوابط شرعی نما نوشتن بر اقامه اش چه!؟
آن هم در عین اینکه استخوان داری از طایفه فقها مثل
شیخنا آیت الله وحید خراسانی(دامت برکاته) فرموده:
این عزایی است که افراط ندارد.آخه در چیز بی نهایت
دیگر چه جای سخن از پهنا عمق و ارتفاع !؟
بله ذاکر روحش شاد صدقه سر ارباب(ع) معروف شد
و اسم اش بر سر زبان ها است.چون ادب وادی شعائر را
دانست پاس داشت و هم اتهام ناروآی غلو در حق خرد-
خدایان (آل الله علیهم السلام)به جان خرید
#ذاکر-افلاکی
دقت در یکی از مصاحبه های رسمی و منتشر شده به خبرگزاری های
معتبر ایران از زنده یاد آیت الله محمد رضا نکونام نکته ظریفی را باز
می نماید که احتمال غریب به یقین و با نهایت احترامی که بعنوان
فردی غیر سیاسی جهت همه علما و مراجع تشیع از جمله و لابد
نامبرده قائل هستم و بر خویش فرض می دانم سبب گرفتاری های
بعدی وی و حاد شدن مشکلات اش با عنوان امنیتی و...در دادگاه
ویژه روحانیت شد.
حضرت ایشان در آنجا فرموده بود:من حافظ قرآن هستم .
خوب این جمله از لحاظ موازین و شرایط در محاکمه به نفع متهم
می باشد اما کلام دگرش که در کودکی شبی را تا صبح پیش
جنازه ای ماندم بی آنکه از او بترسم. بی تعارف گشودن باب
مکاشفه و در انداختن طرحی است که می تواند تا اتهام مدعی
ظهور و...کش پیدا کند.
این است که :جز راست نباید گفت و هر راست نشاید سفت.
حالا و به هر روی نامبرده داعیه اجتهاد داشت و حقیر کمترین
طلبه دنبال ایراد گیری از فرد او روحش شاد نیستم .
اما و در نهایت احترام بعنوان غیر مقلد یا شاگرد حوزوی نشده
ایشان می توانم که فقط بگویم:این مدل را سرمشق خویش
قرار نمی دهم.رضوان الله علیه
#شماره-شناسنامه-3
وکیل اگر وجدان داشته باشد فی النفسه نعمتی است.
قسم خاص روحانیت اش هم هر چند کم یاب ولی اکثرا
در ایران خوب و کار بلد هستند.
دادگاه ویژه روحانیت عکس دیوان سالاری کلی در قوه-
قضاییه مملکت بخاطر حجم ساختاری کوچک اش ولو به
شهر های بزرگ و اصلی ایران قدرت جولان و تکاپوی
رفع اتهام ضمنی متهم را کاهش می دهد.
یک شیخی که بعدها از فوت اش اطلاع یافتم حدود
80 ساله و رو ستایی از آذربایجان با لهجه خاص و فقر
ضمنی که داشت .دهه 70 گذرش بخاطر مسئله ای
با جنبه مادی افتاده بود سمت ساحلی قم(دادگاه).
بنده خدا چون پول نداشت با اتوبوس شهری و چند
ساعت زودتر راهی مقصد شده بود
در مسیر انقدر اعصابش به هم ریخت که حتی ترتیب
استفاده از داروهای فراوان بیماری حاد قلبی خود
را که حوالی صبح باید مصرف می کرد از یاد برده بود.
دیدن این صحنه ها سبب شد بنده و سه رفیق دیگر
طلبه ام همراهش شویم.
ایشان با همه این مشکلات یک توسل و روحیه معنوی
خاصی داشت.
از قضا موقع رسیدن ما قاضی پرونده مذکور برای هوا
خوری آمده بود در سالن و از جریان آن حاج آقا با زبان
خودش کامل مطلع شد.
در محاکمه ولی ما نوجوان ها بیرون بودم و صدای دادستان
را که بسیار ضد متهم تحریک می کرد با رفقا شنیدیم .
دست آخر شخصیت مثبت قاضی سبب شد تیر دادستان
و حربه ها یش به سنگ بخورد.
پیر مرد عرق شدید کرده و با اشک ریزان البته بی اختیار
آمد بیرون و در معیت اش همگی به پارکی حوالی آنجا رفتیم
و مشغول درد دل با ایشان شدیم تا حالش بهتر شود و از
آن شوک وارده بیرون آید .ناگهان بوق ممتد یک ماشین
صفر ما را به خود متوجه کرد قاضی بود!!
بنده خدا یک جعبه شیرینی از ماشین آورد و سر درد دلش
باز شد گفت:قانون مملکت یک حرف است و اگر با دنده و
حکم آن محاکمه شوید جز خلاف کار واقعی سر از زندان و...
در نیاورد. ولی خیلی از آخوندهایی که گذرشان سمت ماها
می افتاد بخاطر عدم اطلاع از شرایط وجو . صلابت در روحیه
که عمدا شکسته می شود برخورد تند و یا حیله گرانه افراد
افراطی سلیقه گرا و...
عملا چاه گرفتاری خود را نه قبلا و در جامعه بلکه از لحظه
دخول به همین دادگاه ویژه روحانیت می کنند.
#ساحلی-قم
همان عمامه به سرهایی که چون مرحوم سید خلیل عالی نژاد را
فاقد شجرنامه سیادت دانسته و الصاق چنین لقبی به اول اسم
امثال او در بین جماعت یارسان را دروغ عوام فریبانه تبلیغ
می کنند در مناظره با مفلوکی چون عقیل هاشمی از شبکه ظاله
کلمه وی را با همین لقب شریف می خوانند تا عمق جهالت خود
را نزد اهل فن فریاد کرده باشند!؟
خاتم(ص)فرمود:أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة
پس هر کسی که در دایره ولایت امام علی(ع)است فرزند
خوب بابا و آنکه از این جرگه نیست مصداق اعظم وبارز آق-
والدین می باشد.
عنوان شیعه اما تجسم قله محبان حیدر غضنفر(ع) است
که در دامنه به هر آزاده ولو فاقد مذهب نیز شامل گردد.
باری و باید با همه اختلافی که از جماعت تنبور زن درویش
دارم اقرار کنم : مرحوم خلیل عالی نژاد در این زیر مجموعه
هست و عقیل هاشمی آلت وهابیت هرگز.
#به-ریش-نیست-به-ریشه-است
علی شریعتی می گفت:عشق غرق شدن در دریای معشوق
است و دوست داشتن شنای به همان بحر.
اگر با زندگی این بشر و افکارش آشنا باشید کتابخانه
پدری او به دوره جوانی حکم همین آب فراوان را داشت!؟
تکیه کلام هماره اش در پنجرکردن چرخ منتقدان
و جلب ترحم که:کتابم نخوانده سخنم نشنیده متهمم
به هر اتهامی که بتوان به زبان آورد سبب شد این
حقیر نزدیک یک دهه از شباب عمر خود را بعنوان
هوادار وی سیر کرده حتی مدتی جلد روحانیت ترک کند.
شریعتی عملا فرو رفته در فضای ساینس حاکم بر دانش
زمان اش بود هر چند پشت لعاب رنگی نواندیشی دینی
نهضت بازگشت به خویشتن و...(حتی شاید کمونیست)
بگذریم! خدا رحمت کند اکبر خرازی (پیشکار دکتر مصدق
و راننده تاکسی پیکان مدل57 نارنجی) روز داغی از خرداد
84ش روی پله های ورودی حسینیه ارشاد مرا از این خلسه
عمیق و البته حقا ناثواب من باب پسرک بیرون آورد با عرضه
جزوه ای از نوشته های پدرش .
پس با ایشان(رحمت الله علیه) شنا آموختم و دوباره زیر
عبا و عمامه ای خزیدم که تا ریش سه تیغ و بند کروات
تغییر نما داده بودم.
استاد محمد تقی شریعتی و دکتر ناصر میناچی (روحشان
شاد) آموزگارم شدند تا باز فهم :تمدن نتیجه منطقی
مهاجرت است اما گذر از منیت ها نخستین وادی است
که آدمی را به مدنیت داخل می کند.
#علامه-محمد-تقی-شریعتی
تقدیم به روح مردی که صلابت اش را خاکی بودن نمی آلود
(سروده سعید حریری اصل22دی1403ش)
در عالم حس زیستن اصلا اثری هست
کز دست کسی غیر هنرمند نیاید
گفتند بسی ما به سر ذوق شکستیم
سر پنجه ولی صوت آن از چنگ نیاید
نور است اگر در بر شاهانه و دیهیم
رعیت شده را فرصت تنویر نیاید
چاره نبود بحر طویلی است در افتاد
از موج فنا رخصت تدبیر نیاید
حالی بنگر مانده کمی زین قبلش باز
بر شو و بشوران که دگر نیز نیاید
الفاتحه
#فریدون-شهبازیان