ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
دکتر محسن رنانی به سند ویدئو ذیل این متن که قسمتی کوتاه از
نسخه اصلی است.بنیانگذاران صفویه را با میدان دادن به فقیهان
اصولی مدافع بحث اجتهاد عملا بانی ایدئولوژی به معنی صافی و
فیلترنگی می داند که درمقابل اندیشه های مستقل چون
صدرالدین شیرازی (ملاصدرا) درآمده و به مزمت ایشان که سبب
واقعی مقابله با نخبه زایی جامعه هستند نشسته است با اینچنین
کنایه که ملاصدر را واپسین فیلسوف ایرانی می شمرد.
او عوامانه قبول اجتهاد را درعین مزایای عقلانی آن خاص ملایان
تشیع درعهد صفوی دانسته انگار اطلاع ندارد که مبحث اجتهاد
از صدراسلام جریان داشته و مفتیان عامه مثل فتنه عظیم آن
زن شترسوار ضد امام مبین علی(ع) رابه بهانه اجتهاد و زیر
سبیلی رد می کنند و...
ملاصدرا تنها دگر اندیش عهدصفوی نیست ارامنه هم ازایشان
شناخته می شوند حتی بخشی از آراء خاص جناب میرفدرسکی (ره)
و...منتها در افتاد بزرگان روحانی با او و حتی به چراغ سبز وبی-
تفاوتی فرزانه چون شیخ بهایی(ره) دربابش خاطر تفکرات وحشناک
نامبرده است !؟ارمنی اگر با تثلیث(پدر پسر روح اقدس) پیش
آمده وحدت وجود همگی اینها را باخاک کوچه یکی می کند...
اجتهاد عهد صفوی که رنانی بعدها و با تکمله های چون بحث
تقلید رواج یافته دوره قاجار به نکوهش آن نشسته در پشتی
به نام عمل به احتیاط هم دارد که او رندانه نادید گرفته کلامی
دربابش به دهان نمی آورد!؟چون رشته کننده خانه عنکبوتی
است که جهت تخریب مدرسه فقاهت شیعی ساخته.
نیز وقیحانه آموزش را به صرف کلاسیک منوط کرده جهت بروز
چنین جرقه ای درضمن مخاطبش از ترس به کنایه درکلام
دست می آزد(قسمت بیان تفاوت های دوره پهلوی با صفویه
قاجار نیز جمهوری اسلامی ایران)
#ریقو
(بخش دیگری از همین مصاحبه دکتر رنانی در آپارات:کلیک )